Grootste webwinkels van Nederland zijn nog niet voldoende toegankelijk
Op 28 juni 2025 is het zo ver: dan treedt de European Accessibility Act in werking. Deze Europese wetgeving verplicht e-handelsdiensten, waaronder webwinkels, om vanaf die dag toegankelijk te zijn voor iedereen, ook voor mensen met een functiebeperking. Met de wetgeving om de hoek, mogen we van organisaties verwachten dat zij de nodige aanpassingen hebben gemaakt om iedereen te kunnen verwelkomen in hun digitale winkels. Maar is dit in de praktijk ook zo?
Om antwoord te kunnen geven op die vraag, onderzocht Level Level – een organisatie die zich ten doel stelt een veilig, open, toegankelijk en gebruiksvriendelijk internet voor iedereen te creëren – dit jaar voor de vierde keer op rij de staat van digitale toegankelijkheid van de 15 grootste webwinkels van Nederland. De bestelprocessen zijn getoetst op de toegankelijkheid van toetsenbord en schermlezer. Daarnaast is er gekeken naar code fouten. De onderzoeken zijn uitgevoerd in de periode van januari 2025 tot en met maart 2025.
De conclusie: er zijn het afgelopen jaar duidelijk stappen in de goede richting gezet, maar er is nog een weg te gaan. Zo is het bij zes van de 15 webwinkels nog steeds niet mogelijk om een bestelling te plaatsen zonder gebruik van een muis. De meest toegankelijke webwinkel is Apple, met een eindscore van 92. Het minst toegankelijk is de webwinkel van Hema, met een score van 34.
Zie voor de onderzoeksresultaten de website van Level Level.