Ervaringsdeskundigheid binnen cliëntondersteuning
Op 23 februari 2025 vond het Movisie webinar ‘Ervaringsdeskundigheid binnen cliëntondersteuning’ plaats. Daarover verscheen een artikel, waaruit het volgende is overgenomen.
De inzet van ervaringsdeskundigheid binnen cliëntondersteuning in gemeenten is niet alleen van grote waarde voor de betreffende inwoner, maar ook voor de betrokken organisaties en gemeenten zelf. Maar hoe zet je ervaringsdeskundigheid goed in en hoe positioneer je deze rol binnen de organisatie? Kernelementen uit de praktijk zijn onder meer:
- Ervaringsdeskundigheid vult de professionaliteit aan. Als gemeente win je hiermee aan tijd en duurzaamheid omdat mensen vaak veel breder worden gezien en geholpen dan alleen aan de oppervlakte. De ervaringsdeskundige cliëntondersteuner biedt de inwoner (h)erkenning en perspectief en heeft een radar voor ‘de vraag achter de vraag’.
- Ervaring ≠ ervaringskennis ≠ ervaringsdeskundigheid. Een goede positionering van ervaringsdeskundigheid begint met een definitie van verschillende begrippen. Ervaringsdeskundigheid is een containerbegrip geworden en termen worden vaak door elkaar heen gebruikt. Er is verschil tussen de begrippen ervaring (persoonlijke beleving), ervaringskennis (het combineren van inzichten uit verschillende ervaringen en bronnen) en ervaringsdeskundigheid (het inzetten van ervaringskennis voor anderen).
- Denk niet te gemakkelijk. Waaróm willen we ervaringsdeskundigheid inzetten, welke kwaliteiten moet dit hebben en wie kan ons erin begeleiden? Een valkuil is dat vaak te eenvoudig over de inzet van ervaringsdeskundigheid wordt gedacht. Ook is het fair als ervaringsdeskundigen daar financieel voor worden beloond.
- Een ervaringsdeskundige moet in een bepaalde mate van onafhankelijkheid kunnen werken, hij of zij moet ook een eigen koers kunnen varen.
- Wat maakt iemand een goede ervaringsdeskundige? Hij of zij is in staat om aan te sluiten bij de beleving van de inwoner en om de impact en veelzijdigheid van wat mensen doormaken te helpen over te brengen. Een ervaringsdeskundige kan helpen om onderliggende problemen te ontsluiten voor andere professionals. Ook kan de ervaringsdeskundige gedrag vertalen.
Zie voor de volledige tekst van het artikel de website van Movisie.