Vrije tijd

Pathé: ‘Toegankelijkheid van onze bioscopen is een belangrijk speerpunt’

Sinds begin 2019 wil Pathé met alle theaters het “Keurmerk Toegankelijkheid” behalen. Dit geeft hen de mogelijkheid om vanuit de bril van iemand met een functiebeperking, kritisch naar de gebouwen te kijken. Pauline van Moorsel-Prinsen en Nico Vertommen vertellen openlijk over hoe zij zaken intern aanpakken en standaardiseren.

Pauline van Moorsel-Prinsen is Facility Coördinator en daarnaast projectleider als het gaat om toegankelijkheid van alle Pathé bioscopen. Nico Vertommen is Directeur Facility en richt zich vanuit strategisch oogpunt op onderwerpen als; facilitaire zaken en onderhoud van de panden, grote renovaties en nieuwbouwprojecten. Beide zijn werkzaam op het hoofdkantoor van Pathé in Amsterdam en zijn merkbaar enthousiast. ‘Toegankelijkheid is een belangrijk speerpunt binnen onze organisatie’.

Pauline vertelt: ‘We zijn samen met Stichting Ongehinderd gaan kijken hoe we onze bioscopen toegankelijker kunnen maken voor mensen met een beperking. De eerste bioscoop die eerder dit jaar een schouw heeft gehad en goedgekeurd is, was Pathé Maastricht. Een tijdje later volgde Pathé Zwolle en Eindhoven.’

‘Pathé theaters zijn grote complexe gebouwen waarvoor bepaalde regelgeving geldt. Zeker in bestaande bouw ben je voor toegankelijkheid bijna blind, het is belangrijk dat we de zaken direct goed aanpakken en een externe specialistische partij hierbij betrekken. Sinds begin 2019 staan we klaar om met al onze theaters het “Keurmerk Toegankelijkheid” te behalen. Het geeft ons de mogelijkheid, vanuit de bril van iemand met een functiebeperking, kritisch naar onze gebouwen te kijken.’

Bioscoopbezoek is meer en meer aan het veranderen

Nico legt uit: ‘De vergrijzing neemt toe, mensen worden steeds ouder. De groep bezoekers met een functiebeperking neemt hierdoor toe. Daar moet je als organisatie over blijven nadenken en rekening mee houden. We willen dat de bezoekers van heden ten dage over 10 of 20 jaar nog steeds bij ons komen. Gastvrijheid en toegankelijkheid voor iedereen vinden we van groot belang. Wij zijn ons enorm bewust van de problematiek die mensen met een functiebeperking soms ondervinden.’

‘Met iedereen bedoelen we ook écht iedereen’

Pauline vult aan: ‘Pathé wil voor iedereen toegankelijk zijn. En dan ook écht voor iedereen, dus ook mensen met een auditieve, visuele, motorische of een verstandelijke beperking, of mensen met bijvoorbeeld een assistentiehond. De doelgroep van ruim 2,5 miljoen Nederlanders met een beperking is, net als iedere andere bezoeker, gewoon filmliefhebber.’

Pathé heeft een voorbeeldfunctie voor bioscopen en filmtheaters in Nederland

‘Op één van de vergaderingen van onze brancheorganisatie, de NVBF, hebben wij namens Pathé een presentatie gegeven over het “toegankelijkheidsproject”. De branche was hier erg over te spreken en de aanwezige bezoekers reageerde positief dat wij zo actief met dit thema bezig zijn. Nu is het aan de overige bioscopen, filmhuizen en theaters om ons voorbeeld te volgen. Niet eens direct vanuit commercieel belang, maar veel meer vanuit beleid en maatschappelijk oogpunt’, legt Nico uit.

Het toegankelijk maken van onze locaties is tweeledig

‘Enerzijds kunnen we praktische zaken verbeteren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de inloopmatten. De hoeken van deze matten lagen los wat kan leiden tot struikelgevaar. We hebben ze daarom stevig laten bevestigen. Een ander voorbeeld is de hygiëne-afvalbak in het mindervalide toilet. Deze was in de hoek geplaatst en daardoor moeilijk bereikbaar voor bezoekers in een rolstoel. We hebben de afvalbak herbevestigd en de positionering van de toiletten aangepast volgens de richtlijnen op een maximale reikafstand van 40 centimeter. Ook hebben we elke zaal voorzien van vaste rolstoelplekken en alle deuren gaan automatisch open. Naast de benodigde aanpassingen in en rondom het pand kunnen wij op de werkvloer ook een verschil maken.’

‘Een ander aspect van toegankelijkheid is de service van onze medewerkers naar bezoekers met een beperking. Denk aan iets kleins zoals; de pinautomaat aangeven aan een rolstoelgebruiker. Of bijvoorbeeld om een (hoge) balie heen lopen om iemand te woord te staan. Deze kleine, gastvrije handelingen kunnen al een verschil maken. Al onze managers krijgen een training “Hoe om te gaan met mensen met een (lichamelijke) beperking”. Dit onderwerp moet gedragen worden binnen de organisatie. Bij de directie maar ook bij de 17-jarige studenten die bij ons werken. We willen onze mensen hierin ondersteunen. Intern merken we dat het thema enorm leeft’, aldus Pauline van Moorsel.

Niet ieder pand is 100% toegankelijk te maken

‘Zoals al eerder gezegd ontvangen wij een keuringsrapport met verbetervoorstellen. Hierin is een scheiding gemaakt tussen punten die een must zijn om het keurmerk te ontvangen, de minimale eisen dus. Daarnaast zijn er nog nice-to-have punten. We zijn altijd op zoek naar het hoogst haalbare resultaat voor een betreffende locatie. Een voorbeeld hiervan is, een beugel aan de binnenkant van een toiletdeur plaatsen zodat de deur makkelijker te openen is. Iedereen op onze facilitaire en operationele afdeling is in dit proces nauw betrokken.’

‘We zijn intrinsiek gemotiveerd om de verbetervoorstellen aan te pakken en deze zo goed mogelijk uit te voeren. Dat is verweven in één van onze doelstellingen om alle theaters toegankelijk te maken. Bij het ene pand is dat makkelijker dan bij het andere. Bijvoorbeeld het Tuschinski Theater in Amsterdam is een monumentaal pand, daar heb je direct wat moeilijkheden te pakken. Onze ambitie is komende periode gemiddeld 2 tot 3 panden per maand te laten keuren op toegankelijkheid. We willen graag de oplossing standaardiseren. We zien in de adviesrapportages namelijk veel dezelfde punten terugkomen. Dit gaan we bundelen om het vervolgens landelijk in één keer op te lossen’, vertelt Pauline.

Pathé biedt geen aparte programmering

Pathé wil alle bezoekers dezelfde filmbeleving geven. Daarom zijn ze geen voorstander van een aparte programmering. De huidige programmering laat zien dat iedereen bij Pathé welkom is, maar ook welkom kan zijn.

Toegankelijk zijn is een vanzelfsprekendheid

Op de website van Pathé, maar ook op de website en in de app van Ongehinderd kun je per locatie zien welke mogelijkheden er zijn. Veel mensen vinden het fijn om van te voren te kunnen checken of er inderdaad plek is voor een rolstoel, of dat er bijvoorbeeld een invalidetoilet aanwezig is. Inmiddels ziet Pathé dat als een vanzelfsprekendheid.

Bron: MKB toegankelijk