Leren
Kwaliteitscriteria van inclusief onderwijs
Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Dat gebeurt altijd vanuit professioneel perspectief, zelden vanuit het perspectief van leerlingen.
Door onderzoeksbureau Wesp is op grote schaal en systematisch onderzocht hoe kinderen en jongeren het onderwijs ervaren. Ook is gevraagd naar hun behoeften en adviezen. Zo’n tienduizend leerlingen zijn geïnterviewd. Uit het verzamelde materiaal zijn kwaliteitscriteria met betrekking tot inclusief onderwijs afgeleid.
De top tien van deze criteria luidt als volgt:
- De school is voor alle leerlingen vraaggericht en adaptief.
- Op school wordt rekening gehouden met mijn gevoelens.
- Leerkrachten zijn positief.
- Ik word serieus genomen.
- Mijn zelfstandigheid wordt ondersteund.
- Mensen die belangrijk voor mij zijn, werken onderling en met mij goed samen.
- Je kunt op verschillende manieren leren.
- Ik kan in mijn eigen tempo en op mijn eigen niveau leren.
- We kunnen veel van elkaar leren.
- Er zijn ruimte en faciliteiten ten behoeve van mijn beperking, handicap of specifieke talent.
Zie verder:
- De publicatie Iedereen is anders. Kinderkwaliteitscriteria van inclusief onderwijs. Uitgeverij Garant (2011).
- Het hoofdstuk met de uitwerking van de kwaliteitscriteria van inclusie (Pdf).