Praktijk

Werken: vijf adviezen voor beleidsmakers

Home > Praktijk > Pagina 3 Werken Werken: vijf adviezen voor beleidsmakers Werken is voor de mens van essentieel belang. Dat komt omdat werken een directe relatie heeft met het vervullen van de basisbehoeften. In de Publicatie is in hoofdstuk 6 de inclusieve route naar werken uitgewerkt. Voor iedereen geldt natuurlijk dat werken belangrijk is…

Beschut werk

Home > Praktijk > Pagina 3 Werken Beschut werk Soms kan het vinden van een (bij)baan moeilijk voor je zijn, omdat je de juiste begeleiding hierbij nodig hebt. Beschut werk is wat voor jou wanneer je net tussen regulier werk (met behulp van instrumenten uit de Participatiewet) en dagbesteding (vanuit de Wmo) in zit. Je…

Gebruik openbaar vervoer (2)

Home > Praktijk > Pagina 3 Vervoer Gebruik openbaar vervoer (2) Vervoer is een uiterst belangrijk middel voor activiteiten en tijdsbesteding buitenshuis. Bij mensen met een beperking gaat het dan vrijwel altijd om vervoer dat door anderen wordt verzorgd, in het bijzonder openbaar vervoer. Waar mensen uit de algemene bevolking relatief vaker dan mensen met…

Gebruik openbaar vervoer (1)

Home > Praktijk > Pagina 3 Vervoer Gebruik openbaar vervoer (1) Iedereen kan gebruik maken van het Openbaar Vervoer (OV) door middel van het aanschaffen van een OV-chipkaart. Deze vraag je aan op de speciale website van de OV-chipkaart. Voor mensen met een visuele beperking wordt rekening gehouden: In de reguliere bussen is audio-informatie over…

Welke wetten zijn er voor leren?

Home > Praktijk > Pagina 3 Leren Welke wetten zijn er voor leren? Waar wil iemand met een beperking naar school? De school waar je je aanmeldt moet een passende onderwijsplek geven. Samen met de leerling onderzoekt de school welke extra ondersteuning hij of zij nodig heeft. Daarna bekijkt de school of het die ondersteuning…

Hoe wil jij leren?

Home > Praktijk > Pagina 3 Leren Hoe wil jij leren? Hoe kan de inclusieve route op het gebied van leren en onderwijs er voor iemand persoonlijk uitzien? In de Publicatie staat dit in paragaaf 7.3.3 beschreven. Vooraf: door de positievere invloed op de sociale ontwikkeling en de onderwijsresultaten van leerlingen stimuleert inclusief onderwijs in…

Begeleiding naar werk

Home > Praktijk > Pagina 3 Werken Begeleiding naar werk Bij het zoeken naar een baan kan de gemeente helpen. Als je een uitkering ontvangt van het UWV kan het UWV je ondersteunen bij het vinden van werk. Het kan gaan om betaald werk, een baan voor mensen met een beperking of beschut werk. Voor…

Hoe wil jij werken?

Home > Praktijk > Pagina 3 Werken Hoe wil jij werken? In de Publicatie staat in paragraaf 6.3.3 beschreven hoe een inclusieve route op het gebied van werken er voor iemand uit kan zien. Uitgangspunt bij inclusie op het gebied van arbeid is de mens die deelneemt aan het arbeidsproces en duurzaam werk uitvoert dat…

Welke wetten zijn er voor werken?

Home > Praktijk > Pagina 3 Werken Welke wetten zijn er voor werken? Hoe is de situatie in Nederland met wet- en regelgeving op het gebied van arbeid voor mensen met een beperking? In de Publicatie staat in paragraaf 6.2.2. alles rondom wet- en regelgeving beschreven. Van de belangrijkste vijf wetten – Participatiewet, Wet banenafspraak…

Wonen: vijf adviezen voor beleidsmakers

Home > Praktijk > Pagina 3 Wonen Wonen: vijf adviezen voor beleidsmakers Wonen is voor de mens van essentieel belang. Dat komt omdat wonen een directe relatie heeft met het vervullen van de basisbehoeften. In de Publicatie is in hoofdstuk 5 een inclusieve route naar wonen uitgewerkt. Voor iedereen geldt natuurlijk dat wonen belangrijk is…

Je woning aanpassen?

Home > Praktijk > Pagina 3 Wonen Je woning aanpassen? Soms is het nodig om aanpassingen in jouw woning te doen. Simpele woningaanpassingen kun je bij de thuiszorgwinkel of bouwmarkt kopen. Moeilijke woningaanpassingen kunnen vergoed worden vanuit de Wmo. De aanvraagprocedure hiervoor is per gemeente anders. Als je een aannemer of klusbedrijf nodig hebt, dan…