Praktijk

LFB biedt STERKopleiding 2.0

Home > Praktijk > Pagina 2 Werken LFB biedt STERKopleiding 2.0 Als belangenvereniging vóór en dóór mensen met een verstandelijke beperking, leidt de LFB mensen met een beperking op als ervaringsdeskundigheid. Dat doet ze al jaren door middel van de STERKopleiding. Inmiddels was deze opleiding toe aan een update. En dat niet alleen: het was…

Leren: vijf adviezen voor beleidsmakers

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Leren: vijf adviezen voor beleidsmakers Leren is voor de mens van essentieel belang. In de Publicatie is in hoofdstuk 7 een inclusieve route naar leren uitgewerkt. Voor iedereen geldt dat het kunnen leren en jezelf ontwikkelen belangrijk is voor een leven waarin je optimaal aan het leven kunt…

Samen naar School: onderwijs dat past

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Samen naar School: onderwijs dat past In een Samen naar School klas gaan kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften  samen naar school met kinderen zonder beperking op een reguliere school. Kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften krijgen op deze school zorg en onderwijs op maat in een eigen aangepast klaslokaal die aansluit…

Website ‘Simpel Switchen’

Home > Praktijk > Pagina 2 Werken Website ‘Simpel Switchen tussen dagbesteding en (beschut) werk’ Om iedereen op weg te helpen naar de best passende werkplek om daadwerkelijk mee te kunnen doen, is er de website Simpel Switchen. Deze site bevat tal van aanwijzingen en hulpmiddelen om de overgang van dagbesteding naar beschut of gewoon…

Doelgroepenvervoer kan beter!

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Doelgroepenvervoer kan beter! Het College voor de Rechten van de Mens (CRvdM) liet onderzoek doen naar het doelgroepenvervoer van mensen met een beperking. Op basis van de uitkomsten constateert het College dat er binnen het doelgroepenvervoer (specifiek het Wmo-vervoer en de Valys) belangrijke knelpunten bestaan waardoor mensen met…

Steeds meer onderwijsinstellingen willen inclusiever onderwijs

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Steeds meer onderwijsinstellingen willen inclusiever onderwijs Op 2 en 3 oktober jl., tijdens de Week van de Toegankelijkheid, onderstreepten weer acht onderwijsinstellingen – afkomstig uit de regio’s Amsterdam en Den Haag – hun toewijding aan inclusief onderwijs met de ondertekening van de intentieverklaring VN-Verdrag Handicap. Hiermee staat de…

Kwaliteitscriteria van inclusief onderwijs

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Kwaliteitscriteria van inclusief onderwijs Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Dat gebeurt altijd vanuit professioneel perspectief, zelden vanuit het perspectief van leerlingen. Door onderzoeksbureau Wesp is op grote schaal en systematisch onderzocht hoe kinderen en jongeren het onderwijs ervaren. Ook is…

Akkoord moet openbaar vervoer toegankelijker maken voor mensen met beperking

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Akkoord moet openbaar vervoer toegankelijker maken voor mensen met beperking Iedereen moet met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ook mensen met een beperking. Daarom hebben op 7 november 2022 de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, regionale bestuurders, ov-bedrijven en ProRail het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 getekend. In…

Op Eigen Benen

Home > Praktijk > Pagina 2 Op Eigen Benen Met een aandoening is het soms lastiger om op jezelf te gaan wonen. Dit kan te maken hebben met je aandoening, beschermende opstelling van je ouders of het niet weten hoe je de zaken moet regelen omdat je speciale voorzieningen nodig hebt. Steeds meer jongeren met…