Praktijk

Doelgroepenvervoer kan beter!

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Doelgroepenvervoer kan beter! Het College voor de Rechten van de Mens (CRvdM) liet onderzoek doen naar het doelgroepenvervoer van mensen met een beperking. Op basis van de uitkomsten constateert het College dat er binnen het doelgroepenvervoer (specifiek het Wmo-vervoer en de Valys) belangrijke knelpunten bestaan waardoor mensen met…

Steeds meer onderwijsinstellingen willen inclusiever onderwijs

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Steeds meer onderwijsinstellingen willen inclusiever onderwijs Op 2 en 3 oktober jl., tijdens de Week van de Toegankelijkheid, onderstreepten weer acht onderwijsinstellingen – afkomstig uit de regio’s Amsterdam en Den Haag – hun toewijding aan inclusief onderwijs met de ondertekening van de intentieverklaring VN-Verdrag Handicap. Hiermee staat de…

Kwaliteitscriteria van inclusief onderwijs

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Kwaliteitscriteria van inclusief onderwijs Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Dat gebeurt altijd vanuit professioneel perspectief, zelden vanuit het perspectief van leerlingen. Door onderzoeksbureau Wesp is op grote schaal en systematisch onderzocht hoe kinderen en jongeren het onderwijs ervaren. Ook is…

Akkoord moet openbaar vervoer toegankelijker maken voor mensen met beperking

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Akkoord moet openbaar vervoer toegankelijker maken voor mensen met beperking Iedereen moet met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ook mensen met een beperking. Daarom hebben op 7 november 2022 de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, regionale bestuurders, ov-bedrijven en ProRail het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 getekend. In…

Op Eigen Benen

Home > Praktijk > Pagina 2 Op Eigen Benen Met een aandoening is het soms lastiger om op jezelf te gaan wonen. Dit kan te maken hebben met je aandoening, beschermende opstelling van je ouders of het niet weten hoe je de zaken moet regelen omdat je speciale voorzieningen nodig hebt. Steeds meer jongeren met…

Vrije tijd: vijf adviezen voor beleidsmakers

Home > Praktijk > Pagina 2 Vrije tijd Vrije tijd: vijf adviezen voor beleidsmakers Vrije tijd is voor de mens van essentieel belang. In de Publicatie is in hoofdstuk 8 een inclusieve route naar vrije tijd uitgewerkt. Voor iedereen geldt natuurlijk dat het goed kunnen inrichten en ervaren van vrije tijd belangrijk is voor een…

Brancheopleidingen van de Academie voor Zelfstandigheid

Home > Praktijk > Pagina 2 Leren Brancheopleidingen van de Academie voor Zelfstandigheid De Academie voor Zelfstandigheid heeft – in opdracht van VWS en in samenwerking met ervaringsdeskundigen, negentien gehandicapten-zorgorganisaties, de VGN en de LFB –  drie nieuwe brancheopleidingen ontwikkeld. Deze praktijkgerichte opleidingen zijn erkend door landelijke werkgeversorganisaties, zoals LTO Nederland, de NVG, VBNE en…

Hulpmiddelen aanschaffen of lenen voor jouw sport

Home > Praktijk > Pagina 2 Vrije tijd Hulpmiddelen aanschaffen of lenen voor jouw sport Wil je een aanvraag voor financiering van een sporthulpmiddel indienen? Log dan in op Mijn Uniek Sporten en maak een persoonlijk profiel aan. Aan de hand van een keuzehulp kies je het sporthulpmiddel en de leverancier die het gaat leveren.…

Vervoer: vijf adviezen voor beleidsmakers

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Vervoer: vijf adviezen voor beleidsmakers Vervoer is voor de mens van essentieel belang. Voor iedereen geldt dat goed vervoer belangrijk is voor een leven waarin je je kunt verplaatsen van plek naar plek. In de Publicatie is in hoofdstuk 8 een inclusieve route naar vervoer uitgewerkt. Het hoofdstuk…

Hoe wil jij reizen?

Home > Praktijk > Pagina 2 Vervoer Hoe wil jij reizen? Voor mensen met een beperking zijn mobiliteit en vervoer buitengewoon belangrijk om een zelfstandig en zelf gekozen leven te leiden. Mobiliteit – in staat zijn zich te verplaatsen – is een belangrijke voorwaarde, voor werken, leren en vrijetijdsbesteding. Hoe kan de inclusieve route op…

Hoe wil jij je vrije tijd doorbrengen?

Home > Praktijk > Pagina 2 Vrije tijd Hoe wil jij vrije tijd doorbrengen? In de Publicatie staat in paragraaf 8.3 beschreven hoe de inclusieve route op het gebied van vrije tijd er voor iemand persoonlijk uit kan zien. Vrijetijdsbesteding geeft de mens gelegenheid om te ontspannen en uit te rusten, maar ook om zijn…